Læserbrev: Reklamefinansier DSB

Sporproblemer, signalfejl og høje priser. Trods milliarder af kroner i statsstøtte hober problemerne for BaneDanmark og DSB sig hurtigere op, end politikerne kan nå at fremsætte nye lovudkast, der skal presse flere billister over i den kollektive trafik. Reklamefinansiering af togsystemet er derfor en oplagt mulighed for, at togtrafikken til at køre som smurt i olie.

Idéen om reklamefinansiering er ikke ny og kendes allerede fra diverse fjernsynskanaler, aviser, busser og taxifirmaer. Så hvad siger du til en togtur fra Aarhus til Aalborg med Ceres-ekspressen? Eller hvad med en tur fra København til Hamburg med McDonald’s-toget?

Der er selvfølgelig dem, som ikke vil være glade for at sidde i et tog proppet med reklamer, men så bør de også tage konsekvensen og betale en højere pris på deres særstrækninger. Til gengæld kan vi andre nyde lavere billetpriser, mens vi på vejen til arbejde hører om den nyeste burger eller specialøl på vej til arbejde.

Vi ved alle, at hvis TV3 ikke måtte vise reklamer, så var abonnementsprisen nok den dobbelte. Det samme gør sig selvfølgelig også gældende på andre områder. Et reklameforbud i togene gør derfor reelt togturen markant dyrere for del enkelte passager. Og som vi ved, så er mange kunder tiltrukket af billige billetter bedre end ingen kunder overhovedet.

Dertil kan vi spørge os selv om, hvorfor politikerne i grunden har besluttet, at vi danskere har behov for at blive skånet fra reklamer i toget? Vi støder ellers ind i reklamer overalt i vores dagligdag. Så når vi har et DSB-system, der sejler, og har massive økonomiske problemer, er tiden selvfølgelig kommet til at tænke i alternativer. Og her er reklamefinansiering en oplagt måde at få togøkonomien tilbage på skinnerne.

Af:  STEEN N. JENSEN, RUNDHØJ ALLÉ 72, 2., 1, HØJBJERG OG MARC D. BANGERT OG SEBASTIAN T. SEREMET, BIRKEPARKEN 31, 1. TH, VOJENS

Leave A Reply